Elk land heeft zijn eigen levertijd. De verwachte levertijd naar uw land kunt u hier bekijken: https://www.denttoolcompany.nl/nl/service/verzending/
Als het artikel dat je wilt retourneren nog nieuw is, is dat geen probleem. Stuur uiterlijk 14 dagen, nadat je artikelen hebt ontvangen, een e-mail naar [email protected] met uw klantnummer en/of factuurnummer. Dan sturen wij u zo spoedig mogelijk een retourformulier. Na ontvangst van uw retour beoordelen wij de geretourneerde artikelen en storten wij het credit bedrag zo spoedig mogelijk aan u terug.
Helaas kun je niet iets bestellen dat momenteel niet op voorraad is. Ga naar de betreffende productpagina in onze webshop en laat uw e-mailadres achter onder de knop 'Houdt mij op de hoogte' Je ontvangt direct een e-mail zodra het artikel weer op voorraad is.
Uitdeuken zonder spuiten is een goede en goedkope manier om kleine deukjes in plaatwerk van voertuigen te laten wegwerken. De voorwaarde is dat de lak nog heel is en dat de deuk niet al te groot is.
Met speciaal gereedschap wordt de deuk er van binnenuit uitgeduwd, of er wordt gewerkt met lijmtechniek. Bij lijmtechniek wordt een speciale lijmadapter in de deuk gelijmd de deuk gedoseerd wordt teruggetrokken.
Uitdeuken zonder spuiten is zeer geschikt voor kleinere deuken, zoals parkeerdeukjes, transportschade of deuken door een openslaand portier. Echter de grootste inzet van uitdeuken zonder spuiten wordt gedaan bij hagelschade.
Voordelen:
Bijna alle gereedschappen hebben een Amerikaanse schroefdraad, die standaard is in PDR: 5/16-18 inch.
Bij alle productspecificaties, bij zowel de verwisselbare tips en de gereedschappen, is vermeld welke schroefdraad van toepassing is.
Let op: er is een klein aantal zogenoemde "skinny tips". Deze zijn speciaal voor gereedschap met een smalle diameter en hebben daarom een smallere afwijkende schroefdraad. Dit is altijd expliciet vermeld bij de verwisselbare tip en bij het smalle gereedschap.
Brace tools voor uitdeuken zonder spuiten zijn onmisbare hulpmiddelen in uw PDR-uitrusting. Je gebruikt ze over het algemeen om achter beugels te komen of in kleine toegangsgebieden waar geen groter gereedschap inpast, zoals voor kleinere gaten in het motorkappaneel en in zijpanelen.
Deze brace tools zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, vormen en handgrepen, afhankelijk van het gebied en of u het links of rechts nodig heeft.
De kleine toegangsgaten bevinden zich rond veel panelen, als je deuren opent, vooral aan de onderkant. Als je niet via de bovenkant, via het raam, naar binnen kunt zijn er kleine afvoergaten waardoor het regenwater kan weglopen. Dan kunnen juist deze handige kleine gereedschappen in die kleine afvoergaten en kun je de deuk er nog steeds van binnenuit uit halen.
Aluminium verwisselbare tips zijn juist geschikt voor aluminium panelen. Metalen verwisselbare tips kunnen soms te hard zijn voor het zachtere aluminium en daardoor punten in het plaatwerk veroorzaken.
Een lijnbord is een handig hulpmiddel voor het beoordelen en repareren van deuken in een paneel door de reflecties van lijnen op het oppervlak te observeren. Het basisprincipe is dat de gereflecteerde lijnen op het paneel recht en evenwijdig moeten zijn als het paneel glad en onbeschadigd is.
Wanneer je een laag plekje of een deuk in het paneel hebt, lijken de lijnen in de reflectie verder uit elkaar te staan en breder te worden. Deze vervorming is merkbaar wanneer u druk uitoefent op het paneel. Als u op een specifiek punt drukt, spreiden de lijnen rond dat punt zich uit, wat een laag punt aangeeft. Dit is handig voor het identificeren van de exacte locatie en omvang van de deuk.
Omgekeerd, als je een hoge plek op het paneel hebt, komen de lijnen in de reflectie dichter bij elkaar. Dit gebeurt wanneer er druk wordt uitgeoefend op het gebied, waardoor de lijnen samenkomen. Hoge plekken worden vaak spanningspunten of kronen genoemd en geven gebieden aan waar het metaal omhoog komt.
Het doel van het gebruik van een lijnbord is om het paneel in zijn oorspronkelijke, gladde staat te herstellen. Bij lage plekken oefen je druk uit vanaf de onderkant van het paneel om de deuk omhoog te tillen totdat de lijnen in de reflectie weer recht en evenwijdig worden. Voor hoge plekken drukt u op het verhoogde gebied totdat de lijnen correct leesbaar zijn en het oppervlak vlak is.
Door de reflecties zorgvuldig te observeren en precieze aanpassingen te maken, kunt u het paneel effectief repareren en ervoor zorgen dat de lijnen weer recht en evenwijdig zijn, wat wijst op een glad en onberispelijk oppervlak.
Begin met het opwarmen van het paneel om de verf te beschermen en een goede hechting te garanderen. Gebruik een lichtgewicht aluminium slaghamer met een metalen lijmtab en koudlijm. Laat de lijm vóór het eerste gebruik 10-15 minuten aan het lipje hechten, voordat je gaat uitdeuken.
Breng de lijmtab met een licht draaiende beweging aan op het paneel en tik er lichtjes op om het vast te zetten. Trek voorzichtig om de deuk te verkleinen. Verwijder de lijm met een draaiende beweging en verwijder eventuele resten met ontsmettingsalcohol / ethanol.
Controleer de deuk na elke trekbeurt met behulp van een lijnbord om de resterende hoge en lage plekken te traceren. Breng de lijm indien nodig opnieuw aan, gebruik een draaiende beweging om de hechting te bevorderen en tik lichtjes vóór elke trek.
Als er hoge plekken zijn, gebruik dan een knockdown (met leren punt) om deze voorzichtig naar beneden te tikken, waardoor de spanning wordt opgeheven. Beoordeel het paneel voortdurend opnieuw, omdat de spanning naar verschillende gebieden kan verschuiven.
Blijf de koude lijm gebruiken om de resterende lage plekken omhoog te trekken. Als er nog steeds spanning op het paneel staat, 'open dan de deuk' verder door het metaal te verwarmen. Werk de reparatie af met nauwkeurig tikken en blenden om eventuele kleine oneffenheden te verwijderen.
Problemen waarbij de lijm niet blijft plakken zijn een veel voorkomend probleem waar veel mensen mee worstelen. Hier zijn enkele tips om u te helpen de beste resultaten te behalen bij het gebruik van lijm.
Bij het gebruik van lijm op een paneel kunnen zich verschillende scenario’s voordoen:
Als je de voorbereidingsstappen hebt geprobeerd en nog steeds problemen ondervindt, controleer dan de temperatuur als laatste stap voor het oplossen van problemen. De lijm heeft een redelijk warme omgeving nodig, rond kamertemperatuur of iets warmer, om goed te kunnen uitharden. Als het paneel te koud of te warm is, kan de lijm niet goed uitharden en tot mislukte trekbeurten leiden.
Over het algemeen zijn de belangrijkste zaken ervoor te zorgen dat u voldoende tijd geeft om de lijm te laten hechten, zowel het lipje als het reparatiegebied grondig reinigt en tijdens het proces de juiste temperatuur handhaaft.